Friday, March 19, 2010

Jangan Sekadar Duniawi Semata

Kurang dari 2 bulan aku akan melahirkan anak yang kedua,Insyaallah. Terasa juga risau di hati sebab banyak lagi perkara2 yang perlu nak diselesaikan dalam jangka masa terdekat ni, dan target aku adalah untuk menyelesaikan semuanya dalam kurang 4 minggu...tu pun tidak termasuk kerja2 di sekolah  yang mana pastinya setiap hari bekerja akan ada saje report dan minit yang hendak disediakan..bukanlah bertangguh kerja, tapi memang sudah mcam tu keadaannya..kerja di sekolah adalah seakan2 NON STOP..jadi buat dik non dik non yang bercita2 betul nak jadi pendidik kat sekolah tu, fikir betul2,kerja cikgu sekarang bukan macam dulu lagi takat half day, takat ambil pusing hal belajar anak murid saje, it covers almost EVERYTHING, sampaikan kerja membeli buku budak2 yang patotnyela parents sendiri yang selesaikan pun, kadang kita juga yang kena ambik tau..tapi takpe, itu salah satu jariah kita tu...berbuat baik pada anak orang, insyaalah esok2 orang berbuat baik pada  zuriat kita pulak kan..
Berbalik pada kerisauan tadi, aku realize pregnancy kali ni aku saaaaaaaaangat jarang bangun malam untuk belek Quran, solat hajat yang sepatutnya, tak macam masa pregnantkan Nabil dulu..dahla siang memnag 100% hal duniawi aje..mungkin sebab kepenatan urus hal anak campur penat kerja, jadi sambil lewa sangat bab2 ni..maksud aku yang sampingan la, yang wajib dah tentu mesti buat ye tak..pun begitu, kesibukan hal dunia takleh jadi alasan, salu aku ingat ABAH kata, apa apapun, TUHAN jangan lupa,yang wajib, yang sunat, dahulukanla..maknanya, aku sendiripun kena put much effort lah untuk lapangkan juga masa untuk buat segala mala yang sunat tu, paling2 tidak, amal MA'THURAT tu petang2  dengan lepas Subh..amal surah2 harian selepas solat Maghrib, dan buat solat2 sunat malam2 bila anak dah tidur.. memang aku sedar sangat sekarang ni aku sangat2 culas buat menda2 ni..bukanla tak buat langsung, tapi CULAS..memang kena berubahla sekarang..kalau tak sekarang, bila lagi.

Surah Al-Fatihah - Untuk terang hati

2. Surah Maryam - Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat

3. Surah Luqman - Untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa

4. Surah Yusuf - Untuk memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak

5. Surah Hujurat - Untuk memperbanyakkan susu ibu dan agar anak bersifat berhati-hati

6. Surah Yaasin - Untuk ketenangan hati dan agar anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat

7. Surah At-Taubah - Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat

8. Surah An-Nahl - Untuk melahirkan anak yang berdisiplin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails