Monday, February 1, 2010

Sakit Itu Satu Bentuk Tarbiyah

Terkenang tahun 2009. tahun yang rasenye sgt kerap aku kuar air mata, sebab anak yang selalu sakit2 sejak umur menempah 1 tahun, sejak dia start mobile ke sana ke mari, sejak dia start berlasak tak tau duk diam...rasa rasanya, seingat akula, paling lama dia sihat takde sebarang viral fever, flu, batuk, kahak etc, adal dalm sebulan, normally less than 30 days, mesti berulang semula..tak paham kenapa, sebab aku sedaya upaya breastfeed dia sebelum ni, aku pcaya susuibu tu paling tidak kurgkan risk jangkitan sakit mcm2 ni, makan minum dia, bukan sebarangan, semua di kontrol habis, aiskrim tak mkn, fastfood jarang sekali, jarang dedah kat public, psiko juga aku menjaga dia dari pegang itu ini kalau outing disebabkan dia mudah sgt tak sihatnya once kuar ke mana-2...

Tapi bila ada sorang akak ni salu nasihatkn aku, supaya salu sabar dan redha kalau ada musibah tidak kira besar kecil pada diri atau pd family..sebab sakit tu satu dugaan, satu bentuk tarbiyyah secara indirect dari yang Esa..kerana jika kita redha dan sabar, maka ganjarannya adalah pahala dari Allah di situ...ye, mungkin sebab aku stress sgt2 kalau anak tak sihat, mungkin timbul perasaan seolah2 TAK REDHA dgn apa yang jadi (ASTAGHFIRULLAHALAZIM..NAUZUBILLAH, AMPUNKAN AKU YA ALLAH), ibu mana yg tak sugul hati kalau anak salu sakit kan...

Ever since then, aku belajar untuk kurgkan rase sesal/geram/tense itu ini/wonder apa silapnye etc bilamana anak yang tersayang sakit..sementelah pula sekarang sedang mengandungkan yang kedua, takut2 tu ada juga, takut kalau2 diduga yang lebih teruk lagi dibandingkan dgn yang sekarang...

Minta dijauhkan, daripada segala musibah/penyakit yang mana tak tertanggung oleh kami sekeluarga...dan semoga ALLAH pelihara kami dari segala kealpaan..amin

ps: instead of bandingkan condition anak yang sakit dgn anak org lain yang selalu sehat, aku fikir2kan those yang KEHILANGAN ANAK, TAKDE ANAK/ANAK SAKIT FATAL/ANAK BERPENYAKIT TAK BOLEH UBAT ETC...belajar2 la bersyukur wahai diri ini...

1 comments:

Aya said...

itulah juga yg selalu bermain kat fikiran aku bila anak aku sakit (she's diagnosed with acute bronchitis - penyakit budak2 zaman skrg). in 2007-2009, blh dikatakan every 2 weeks jumpa paed kat ampang puteri and every 7 or 8 mths sure kena warded. dah hbs rasanya air mata and penat tak terkata. only mothers who share this experience understand what we went through. aku doakan semoga nabil cepat sembuh dan sihat selalu supaya dpt tlg mommy jaga baby baru nanti.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails