Wednesday, September 3, 2008

Puasa and Pregnancy

Masa first time puasa waktu pregnant, kandungan saya masa tu dah 4 bulan lebih kurang... berkobar-kobar semangat nak puasa penuh sebab memikirkan tak nak mengganti puasa macam selalu...cabaran besar juga sebab saya bila dah masuk 2nd trimester, nafsu makan meluap-luap especially part minum air. And for sure, time tu lah berat badan naik mendadak, daripada 56 kilo masa 5th month pregnancy, terus naik 61 kilo bila kandungan mencecah akhir bulan ke enam..alhamdulillah, saya tidak mengalami sebarang kesulitan berpuasa semasa mengandung, suami pun alhamdulillah ringan tangan membantu hal-hal rumahtangga..bagi mummies yang first time berpuasa sewaktu mengandung, banyak2lah buat rujukan tips berpuasa sewaktu mengandung. selain dapat petua makanan yang memberi xtra tenaga, boleh juga tambah pengetahuan dalam hal-hal berkaitan penjagaan kandungan sewaktu mengandung. Saya dulu selalu surf laman web Dr Ismail Thamby berkenaan kesihatan wanita. Memang banyak membantu. Kalau minum air milo with oat, memang lama juga kenyang...cuma bila dah nak ke senja sebelum berbuka tu, masyaalah, dahaga tak terkata..bila berbuka, habis se 'mug' besar air saya teguk...gulp!gulp!

Lilypie 1st Birthday Ticker

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails